Hard Eight

Hard Eight film

Hard Eight är Paul Thomas Andersons regissörsdebut och hade premiär 1997. Anderson är kanske mest känd för Boogie Nights, filmen om 70-talets amerikanska porrfilmsindustri, och slog egentligen inte igenom på allvar som regissör förrän med Magnolia, filmen som kom året efter Hard Eight. Hard Eight är en lågmäld thriller, som ställer frågor om förlåtelse och försoning. Filmen inleds med att en äldre gentleman slår sig ner vid ett sjaskigt fikabord i Reno. Vid bordet sitter även en man i yngre medelåldern, som ser minst sagt bortkommen och vilsen ut. Den äldre mannen presenterar sig som Sydney (kongenialt spelad av karaktärsskådespelaren Philip Baker Hall). Den yngre mannen verkar inledningsvis misstänksam, men berättar att han heter John (utmärkt porträtterad av John C. Reilly). Efter att Sydney bjudit på en kaffe och en cigarett kommer ett samtal igång, först trevande.

Vägen till Las Vegas Casinon

Det visar sig att den unge mannens mamma nyligen gott bort, och han saknar pengar till att begrava henne. Han är helt enkelt pank och arbetslös, och utöver sorgen för sin döda mor måste han nu dessutom få tag i pengar så att hon kan få en sista viloplats. Sydney berättar att han är en professionell gambler, som lever på att spela casino. Han erbjuder sig att ta den bedrövade John till Las Vegas, snygga till honom och lära honom grunderna i casinospel, så att han kan vinna ihop pengarna han behöver för att jordfästa sin mor. I en serie scener får vi sedan följa hur John under sin nye läromästares inseende tar sig till Vegas, och slutligen lyckas vinna ihop de pengar han behöver. Dessa inledningsscener är enastående underspelade, och det vilar en stark melankoli över dem. När vi återser John har det gått två år, och i mångt och mycket har han blivit en annan människa. Han har klippt sig, lärt sig att klä sig, och dessutom etablerat sig i Reno som en hyggligt lyckosam professionell spelare. Framför allt spelar han Craps, spelet som filmen hämtat sitt namn från. Hard Eight är nämligen ett tärningskast som består av två fyror, och ett kast med höga odds. Och till skillnad från Sydney är John en kille som gärna spelar med höga odds, inte bara vid rouletter och wraps-bord, utan även i livet. Bland annat har han skaffat sig en ny kompis, Jimmy (en elektrisk Samuel L. Jackson), som arbetar inom säkerhetsindustrin, och redan från början ger intrycket av att vara minst sagt hetlevrad.

Casino och ett mysterium

Men allt är inte frid och fröjd i Reno. John har nämligen kärat ner sig i Clementine (en suverän Gwyneth Paltrow), som arbetar som servitris i en bar. Tyvärr vet inte John hur han ska närma sig denna vackra kvinna. Johns räddande ängel Sydney griper dock åter in i handlingen, och under en nattlig promenad lyckas möta upp Clementine. För att komplicera saken så visar det sig att hon även extraknäcker som prostituerad, vilken inledningsvis förvirrar saken eftersom hon trot att den grånade gentlemannen vill köpa sex av henne. Sydney lyckas dock till slut med sin plan att fösa ihop John och Clementine, och inledningsvis verkar det går bra. Men är inte Johns nya kompis, säkerhetsvakten Jimmy, lite onödigt intresserad av Clementine? Och av Sydney? Vad är det han är ute efter? Hard Eight är en synnerligen lågmäld film, men det mysterium som växer sig allt större handlar om Sydney. Vem är han och var kommer han ifrån? Varför har han, till synes utan anledning, gjort sig till självutnämnd skyddsängel till en arbetslös förlorare, och varför envisas han med att fortsätta vaka över och styra John rätt i livet? Jag ska inte avslöja svaret här, men upplösningen är både logisk och oväntad. Och ger en sorts svar på mina inledande frågor om villkoren för försoning och förlåtelse.

Samtliga skådespelare gör sitt yttersta och det är en fröjd att se Gwyneth Paltrow sätta sin rollprestation framför sin sexighet. Hennes Clementine är visserligen vacker, men hon är också naiv och klumpig på ett ganska osympatiskt sätt. John C. Reilly spelar över något i ett par scener, men övertygar ändå som den i grunden vilsne Jack, som av för honom gåtfulla skäl får hjälp till ett något bättre liv än det han hade innan. Samuel L. Jackson spelar stabilt, och ger sin explosive säkerhetsvakt både en hotfullhet och ett djup som både berör och skrämmer. Men till syvende och sist är detta Philip Baker Halls film. Han är klockren i rollen som sval åldrande gentleman och gambler, samtidigt som såväl vemod som tvivel och hopplöshet lyser igenom i de minimala gesterna.

Filmen saknar den fantastiska elegans som kännetecknar regissörens senare filmer, men redan här ser man fröen till det kameraarbete och den dialogdrivan spänning som han gjort sig känd för. Filmen har en långsam berättartakt, och förlitar sig på dialog och skådespelare snarare än action för att hålla spänningen uppe. Några få scener blir longörer som pågår lite längre än de egentligen har anledning till, men på det stora hela är detta en ganska enastående film av en långfilmsdebutant. Och mycket väl värd att se.

Fakta 
Premiär:1996
Nomineringar:Inget
Regissör:Paul Thomas Anderson
Medverkande:John C. Reilly, Gwyneth Paltrow, Samuel L. Jackson, Philip Baker Hall
Recension:http://www.imdb.com/title/tt0119256/?ref_=nv_sr_1
IMDB betyg:7.3

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *